Viktor, Elias en het businessmodel van de pharmabedrijven (De Morgen, 15 januari 2015)
Klik hier voor de online versie:
Een nieuwe casus: Elias (15) uit Deurne lijdt aan de
zeldzame ziekte HUS en alleen een bijzonder duur geneesmiddel (Soliris) kan hem
redden (DM 14/1). Het Riziv betaalt (voorlopig) het medicijn niet terug en
ondertussen onderhandelt de overheid de met producent om de prijs te laten
zakken. En jawel, de vorige casus (2013, Viktor) was behoorlijk analoog, zij
het dat de ouders nu zelf het initiatief hebben genomen om dit naar buiten te
brengen, terwijl bij Viktor de producent aan ‘creatief ondernemerschap’ had
gedaan.
Viktor en Elias zijn niet de eerste met een zeldzame
ziekte, die we via de media mogen leren kennen. En zeker niet de laatste. Wat
de weesziektes betreft: er zijn er nog heel wat die we niet vandaag kunnen
bestrijden, maar als alles met deze rotvaart blijven evolueren, mogen we de
komende jaren veel positief nieuws verwachten.
Maar de vooruitgang brengt ook vragen mee. Die naar
betaalbaarheid bijvoorbeeld zal alleen maar scherper worden, met meer
‘casussen’ tot gevolg en met vervelende dilemma’s zoals: in welke weesziektes
willen we prioritair investeren, en wat willen we terugbetalen? Al is er niets
mis met casusanalyse, het blijft namelijk nodig om doorheen het bijzondere ook
het algemene te zien.
Ten slotte is het algemene niets anders is dan een
opeenvolging van bijzondere gevallen. Daarom deze vraag: welk patroon zit er
achter die gevallen verscholen?
Dat gaat als volgt: er is medische nood, een duur
medicijn, en een gezondheidssysteem dat het niet langer kan dragen om alle
medische noden te lenigen. Hoe komt dat? Dat is complex en ik kan hier maar
enkele zaken opsommen: dodelijke ziektes worden stilaan omgebogen tot
chronische ziektes, zeldzame ziektes kunnen beter worden bestreden en
gezondheid is een veel breder begrip geworden, zodat we vaak de gezondheidszorg
binnenstappen zonder dat we een probleem hebben, maar ons zorgen maken over de
mogelijkheid dat we problemen zouden kunnen hebben.
Daarnaast moeten we oog hebben voor de sterk
doorgedreven winstlogica die in het denken en handelen over gezondheid is
binnengetreden. Patiënten worden consumenten, ziekenhuizen moeten winst maken
en sommige pharmabedrijven blijven de boel aanstoken en vragen soms onnodig
veel geld voor een medicijn. Het eeuwige argument – wij nemen het risico om dit
te ontwikkelen dus moeten we dat terugverdienen – gaat maar tot zekere hoogte
op.
In 2012 verscheen in The British Medical Journal een
rapport dat vragen stelde bij het ‘business model’ van heel wat
pharmabedrijven. Het pleidooi dat daar uit voortkwam, was om bedrijven meer aan
te zetten tot kosteneffectiviteit, de ontwikkeling van nieuwe medicijnen die
echt het verschil maken en om op te houden met klagen over de kosten. Uit het
journalistieke dossier dat op basis hiervan verscheen in The Huffington Post
bleek dat een aantal leidende pharmaceutische bedrijven voor elke dollar
gespendeerd aan basisonderzoek, 19 dollar uitgeven aan ‘zelfpromotie’; reclame
dus. Deze cijfers zijn zeker niet voor iedereen hetzelfde, maar ze geven toch
een beeld van wat óók de realiteit is. Schermen met ontwikkelingskosten mag, maar
men moet ook redelijk blijven en bereid zijn tot transparantie. Ook Kalman
Appelbaum had hier al eerder voor gepleit in ‘Pharmaceutical Marketing and the
Invention of the Medical Consumer’.
Tijdens de onderhandeling over elke casus mag dit
bredere plaatje ook eens op tafel liggen. Bedrijven en overheid kunnen best wel
samenwerken, en de eersten mogen zeker rijk worden, maar indien ze winst maken
ten koste van het algemeen belang en van de gezondheid van velen, waaronder
helaas ook Elias, dan is de maatschappelijke verantwoordelijkheid ver te
zoeken. Iedereen is blij met nieuwe medicijnen om bestaande ziektes te
bestrijden, maar ontwikkelingskosten overwaarderen als lobbyinstrument om
ontiegelijk grote winsten te maken, lijkt me behoorlijk verderfelijk.
En ondertussen hoop ik dat Elias, en zovele anderen,
snel kunnen worden geholpen.
Comments
Post a Comment